Pages

March 23, 2009

pergi selamanya

aku sering tergiang-ngiang lagu yang sering didendangkan oleh arwah nenek aku kebelakangan ini. nyanyian yg sering keluar dari mulutnya sewaktu aku masih kecil2 dulu. waktu aku sanggup tido dirumahnya semata-mata untuk mendapatkan upah. sewaktu aku selalu menemaninya ketika berkunjung kerumah saudara mara..

aku sedikit menyesal.. banyak sebenarnya.. semakin aku membesar, aku semakin menjauh darinya. tingkatan 1 hingga tingkatan 6 aku tinggal di asrama. kemudian sambung ke universiti. balik ke kampung pula, aku jarang menjenguknya.. walaupun rumah kami hanya beberapa langkah.. sekadar berbicara dari pintu ke pintu. bila dia ajak aku tidur dirumahnya, bermacam macam alasan yang aku bagi.

dan paling aku sesal, aku tak sempat menemuinya dihari dia pergi untuk selamanya. aku sebenarnya ingin pulang. die ade berpesan kepada adikku, kalau die pergi, tak perlu pulang pun takpe. sekadar membaca yasin dari jauh pun memeadai.. dan aku tunaikan ape yang die pesan.
tok.. amanlah tok disana... amin...

"cik bedah orang bertani,
gali tiang telaga dalam,
apa sudah duduk begini,
tido siang berjaga malam..."

No comments: