Pages

February 25, 2009

aiskrim colek dan satay katok..

dulu mase kecik-kecik, 2 jenis makanan yang jadi fevret aku.
aiskrim colek ngan satay ikan atau satay katok. kat tempat aku panggil camtu. kat lain tak tau la orang panggil ape..

aku memang suke sangat makan aiskrim colek dulu. tiap-tiap hari. balik sekolah, mesti ade pakcik jual aiskrim yang tunggu depan pintu pagar sekolah. harga ade yang seposen, dua posen dan lima posen. ade yang kon, roti kapit atau dalam bekas die.. mase rehat biasenya aku makan bekal yang aku bawak. duit yang mak aku bagi wat beli aiskrim colek.. sambil kayuh basikal sambil jilat... sedap giler. memang tak puas.

ade satu kes tu..
mase tu waktu petang. aku duk kat kedai runcit. pastu ade la pakcik jual aiskrim berenti kat depan rumah sedara aku. name die mat yeh. mat yeh jual aiskrim gune motor.. aku punya la takut matyeh blah, aku speed laju laju balik ke rumah. laju giler aku lari. sampai je kat matyeh tu, aku dengan selambanya cakap''matyeh seposen....'' hahaha.... aku sebenarnya nak cakap''aiskrim seposen...'' merah muke matyeh.. muke aku jugak.. hahaha...

pasal satay ikan plak.. tapi aku panggil satay katok je.. sebab bentuk die buruk giler.. berkedut kedut.. dulu aku memang ketagih satay katok ni.. sedap giler.. dah la seposen je secucuk..satu cucuk tu ade 4 ketul... beli 4 posen memang dan kenyang la... kuah die warne pink.. ade 2 jenis.. yang manis ngan yang pedas.. tapi aku suke kuah campur..
slalu lalu depan rumah pukul 5 petang.. time budak budak tengah syok main. baek punya marketing strategy...

dulu yang jual semuanya orang melayu.. nak makan pun tak rasa was was.. tapi sekarang yang jual tu datang dari mane ntah.. macam macam rupa.. nak beli pun terbantut... tapi kadang kadang kalau teringin, aku beli gak...tapi still tak sama cam dulu.. makan sorang sorang mane bes... makan ramai ramai, walaupun dapat sikit je sorang, bes...

2 comments:

Anonymous said...

bile jer sebut satay ikan,teringat pasal 1 kesah ni...bila aku nak makan satay ikan untuk pertama kali. but my sis cakap jangan makan coz org yang wat satay ikan ni pengotor orangnyer (ade orang nampak penjual satay ikan ni korek idung). n then terus aku kuburkan niat nak makan satay ikan sampai sekarang..

komrad said...

ha ah..
dulu siap masuk paper lagi.. front page lak tu..
tapi yang tu orang luar punye keje.. bukan orang melayu mase zaman aku kecik2 dulu...
diorang tak pengotor mane kot...